miercuri, 3 noiembrie 2010

Povestea celor doua particule

E mai mult teorie decat poveste.

Scurta introducere in fizica particulelor. Ideea de atom a fost una pur teoretica si dupa cum zice Wikipedia s-a intamplat cam asa:

"
Termenul de atom apare pentru prima dată către anul 450 î.e.n. Filozoful grec Leucip dezvoltă teoria conform căreia materia nu este infinit divizibilă și introduce noțiunea de atomos, ceea ce nu poate fi divizat. Câțiva ani mai târziu, Democrit, un discipol al lui Leucip, definește materia ca fiind un ansamblu de particule indivizibile, invizibile și eterne: atomul. Această nouă concepție nu a fost rezultatul unor observații sau experiențe, ci mai degrabă al unor intuiții. Teoria a fost dezvoltată ulterior de Epicur, apoi de poetul latin Lucrețiu. Au trecut însă 2000 de ani până când teoria atomică a fost formulată științific.
În anul 1803, fizicianul și chimistul englez John Dalton a elaborat o teorie atomică proprie care explică Legea proporțiilor multiple, afirmând că din moment ce substanțele se combină numai în proporții integrale, atomii trebuie să existe la baza materiei.
"

Ceva mai tarziu ne-am prins ca de fapt treaba e cu electroni, protoni si neutroni, subdiviziuni ale notiunii initiale. Ne-am felicitat, ne-am pupat si batut. Pe umar. Dupa care am baut o bere. Cand ne-am trezit si mai tarziu ne-am prins ca e si mai complicat de atat si ca exista particule subatomice. Am hotarat ca daca o mai lasam asa cine stie pana unde ajungem cu diviziunea si se duce dracului teoria cu materia care e finit divizibila si am pus un prag numit particule elementare. Care are chef sa-si bata capul cu ele le gaseste aici:
http://en.wikipedia.org/wiki/Elementary_particle
Problema e cu mecanici cuantice si alte chestii tare complicate, pe care nu prea le putem explica cu fizica de clasa a VII-a. In rest avem stiri de prima pagina in Can-Can cu particula lui Dumnezeu si cum o sa explodeze lumea.

Acum teoria. Indiferent cat si cum am diviza materia tot la niste particule elementare am ajunge. Luand oricare doua dintre ele le putem calcula interactiunea. Extinzand logica, putem calcula interactiunea oricaror si a oricator particule.
Ma rog, nu noi, neavand capacitatea computationala si fiind "inside of the box" (asta-i o alta teorie pe care o vom discuta).

Concluzii:
- predictibilatea materiei (putem calcula cand si cum o va busi Gigel pe Maricica) - adeptii teoriei cum ca viitorul e deja scris isi vor freca mainile de bucurie;
- altfel spus putem calcula viitorul (fuga repede la loto sa punem numerele alea bune), putem calcula interactiunea particulelor elementare, extindem calculul la subatomice, apoi la atomi, molecule si in sfarsit la obiecte; desigur, partea frumoasa este ca fiind "inside the box" calculul nu e fezabil la nivelul nostru asa ca, oricat ne-ar placea sa cunoastem viitorul nu-l vom putea calcula si ne ramane doar sa asteptam si sa vedem;
- inexistenta divinitatii - nu trebuie Dumnezeu sa aiba grija de noi, treaba e deja facuta, daca si-ar baga labele ar face o mare mizerie, plus ca experienta de pana acum ne arata ca usurel totul devine inteligibil si nu e nimic mistic.

Niciun comentariu: